Netušené možnosti skýtá internet i pro české profesionální sportovní kluby. Jejich rozvoj v posledních dvou letech svědčí o tom, že kluboví funkcionáři konečně začali chápat důležitost nekonečného virtuálního prostoru, který jim může pomoci k formování názoru fanoušků a pochopitelně také vytvářet zisk.
Zatím sice internet zůstává pro většinu z nich jen v kolonce finančních ztrát, ale v klubech s největším fanouškovským zázemím se výdaje začínají vyplácet. Vyprávět by o tom mohli ve Spartě, dobře si vede i slávistická konkurence.
Sparta (www.sparta.cz) byla v závěru minulého desetiletí prvním klubem, který neváhal vydat významnou částku, aby vybudoval svoje stránky. Tehdy ještě nebyly takové plány ohledně rozvoje multimédií ani virtuálního e-shopu, přesto pro fanoušky znamenal web ohromný přínos.
Proto v roce 2005 klub připravil zbrusu nový projekt, v němž už je počítáno s pravidelnou inovací a také mnohem vyšší návštěvností. "Rozvoji oficiálních stránek přikládá klub velkou váhu. Je to ideální možnost pro kontakt s fanoušky," řekl ČTK mluvčí letenského klubu Jakub Otava. Připomněl, že v závěru podzimu rozjel klub paralelní web s názvem www.spartafandislusne.cz, který má pomoci ke kultivaci prostředí na stadionu.
Nejbohatší český sportovní klub je ve svých plánech daleko. Dobře se mu vyvíjí třeba prodej klubových suvenýrů. "V průměru se zde během roku udělá každý den kolem dvaceti až třiceti nákupů, ale před Vánocemi byl nárůst několikanásobný. Denně v e-shopu nakupovalo přes sto návštěvníků," popsal strmý vzestup zájmu Tomáš Křivda, projektový manažer sparťanských webů.
Sparta je kvůli průhlednosti svých webových aktivit členem projektu www.netmonitor.cz, což je jakýsi audit ověřující skutečnou návštěvnost. Ta sparťanská se pohybuje mezi šesti až sedmi tisíci za den, což ji dostává dokonce na úroveň některých méně navštěvovaných zpravodajských serverů. "Od toho roku 2005 se počet uživatelů zdvojnásobil. Velký vliv na tom má právě e-shop, který jsme rozjeli na jaře 2006," uvedl Křivda.
Není divu, že letenský fotbalový kolos má smělé plány i pro další období. V minulém týdnu například uskutečnil první on-line rozhovor ve své historii. Zájem o rozhovor s trenérem Michalem Bílkem byl enormní a klubový web se tak znovu přiblížil zpravodajským speciálům, kde jsou podobné rozhovory obvyklé.
Smělé plány mají na Letné i do budoucna, především v oblasti multimédií. "Připravujeme sparťanské internetové rádio. Zatím zvažujeme, v jaké bude podobě. Zpočátku asi půjde především o informace a reportáže ze zápasů, ale naším cílem je plnoformátové internetové rádio," prozradil část z plánů Křivda, podle kterého se v nejbližší době klub zaměří také na sekci videogalerií.
Sparta ale nebude přes propracovanost svého internetu premiantem přinejmenším v rozhlasových reportážích. S těmi už v loňské druholigové sezoně přišli nadšenci, kteří pracují na neustálém vylepšování webu Bohemians 1905 (www.fc-bohemians.cz).
Další přední sportovní kluby sice nevěnují webu takovou pozornost, ale třeba fotbalové Teplice (www.fkteplice.cz) se nemají rozhodně za co stydět, protože již před časem rozjely klubovou televizi, kde lze nalézt rozhovory s hráči i trenéry. V trochu menším formátu se o totéž pokouší také Liberec (www.fcslovanliberec.cz), ale zvlášť v jeho případě platí, že značně pokulhává v základním poslání - informovat o událostech v klubu. Jeho aktuálnost je totiž značně nahodilá.
Snahu každým měsícem zlepšovat svou nabídku ale má i většina dalších fotbalových klubů z elitní Gambrinus ligy. Velmi dobře si vede především odvěký sparťanský rival (www.slavia.cz). Na stránkách podzimního mistra lze nalézt mimo jiné videosekvence z odehraných zápasů, stejně jako nakoupit klubové suvenýry.
Zvláštní pozornost přitahují také specializované stránky nového slávistického stadionu v Edenu (www.stadioneden.cz), kde lze sledovat výstavbu nové arény takřka v přímém přenosu, protože na staveništi jsou rozmístěny webové kamery.
Sázkaři díky internetu vydělávají stále více peněz
V málokterém oboru lidské činnosti měl internet tak vyčíslitelný přínos jako ve světě kurzových sázek. Po spuštění internetového sázení několikanásobně vzrostly prosázené sumy, ale v posledních letech rostou také částky inkasované šťastnými výherci. Důvod je zřejmý: internet definitivně odstranil rozdílný přístup k informacím mezi bookmakery na straně jedné a sázkaři na straně druhé.
Kurzové sázení má v zahraničí, především pak v Británii, poměrně velkou tradici. Dostihové sázky patří ke sportu odnepaměti, velký vzestup v druhé polovině minulého století zaznamenaly také sázky na další sportovní odvětví.
Do Česka vtrhlo sázení razantně v první polovině 90. let a okamžitě se stalo mezi sportovními fanoušky módní záležitostí. Absolvovat fotbalový či hokejový zápas bez tiketu v kapse bylo pomalu stejně tak vyloučené, jako si odpustit tradiční klobásu a pivo. A s přívalem přímých televizních přenosů začali fanoušci stále více sázet také na zahraniční zápasy.
Ještě v polovině minulého desetiletí ale prožívaly sázkové společnosti proti dnešku hody. Odhaduje se, že mezi sázkaře se v té době vracelo okolo 75 procent vsazených částek, zbytek zůstával sázkovým společnostem. Nyní se výnosy sázkových společností odhadují na 10 až 15 procent.
Hlavním důvodem je právě rozšíření internetu. "Informační náskok bookmakerů před sázkaři se tak snížil. Díky internetu si je každý schopen během pár minut najít přesné informace o zranění hráčů v jakékoliv soutěži na světě, sázkaři mají k dispozici perfektní statistiky," popsal pro ČTK zásadní rozdíl Luboš Ježek, tiskový mluvčí Tipsportu.
Existuje dokonce už řada sázkařů, které tento "koníček" docela dobře živí. Dokážou totiž na rozdíl od svých kolegů vyhrávat mnohem více, než vsadí, a vděčí za to především internetu. "Dokonalý počítač, rychlé připojení a znalost internetového světa, to je základ. Bez toho si nedokážu sázení představit," svěřil se ČTK úspěšný sázkař ze středních Čech, který si nepřál být jmenován.
Ovšem internet už zdaleka neslouží jen jako pomůcka při hledání ideálních tipů. Před několika lety rozjely některé sázkové společnosti sázení po síti. Jeho princip je jednoduchý: z tepla domova či kanceláře si sázející založí účet, který ovládá prostřednictvím kreditní karty, popřípadě běžného bankovního účtu.
Kurzové sázení v "kamenných" kancelářích není ještě v řadě evropských zemí povoleno a zákaz nekontrolovaného sázení přes internet je ještě širší, včetně České republiky. Zdejší úřady argumentují, že na internetu není možné zamezit tomu, aby sázely osoby mladší 18 let.
Opatřením jsou však znevýhodněny české sázkové kanceláře, protože jejich zahraniční konkurence vytvořila svoje stránky v češtině a tisíce sázkařů se netají tím, že mají své účty u zahraničních společností jako Bwin, Expekt a dalších. A obrat u klasických přepážek začal zákonitě klesat.
Není divu, že se Tipsport, Fortuna i další české sázkové kanceláře spojily, aby tomu zabránily. Počátkem roku založily Asociaci provozovatelů kursových sázek (APKURS), která se snaží státním orgánům předložit opatření, jak zamezit v sázení především mládeži. "Předložili jsme návrh, že by si klient musel založit účet fyzicky přímo u sázkové společnosti," vysvětlil Ježek základní princip posledního návrhu, který předložil APKURS ministerstvu financí.
Pokud návrhy budou přijaty, mohlo by být internetové sázení v Česku legalizováno nejdříve od 1. ledna 2009. Tehdy totiž podle odhadů vejde v platnost nový loterijní zákon, na jehož znění zákonodárci stále pracují.
České kluby pochopily, že internet je budoucnost
27. 12. 2007